Õppereis 2022 Raplamaale

12.-13.08.2022 õppereis.

12.08 reedel startisime kahe autoga 8.25, et jõuda kahe päeva jooksul tihe programm edukalt läbi teha. Võib-olla oli kohtumisi liiga palju aga seevastu saime ka palju kogemusi, uusi teadmisi teiste kogukondade elust.

Raplamaad külastades tuleb enne selle loodusimedega tutvuda. Käisime uudistamas  Iida karstiala ehk Kuimetsa karstiala, kus ka muistne pühapaik. Karstiala võeti kaitse alla 1959. aastal Kuimetsa urgete nime all. Siin esineb rohkelt langatuslehtreid ja –nõgusid. Samuti koopaid, mille kõrgus ulatub kohati 2,5 ja pikkus üle 20 meetrini. https://raplamaa.ee/turismi-objektid/kuimetsa-karstiala/

Kell 10:40 jõudsime  Atla Mõisasse, kus teguyseb  Atla Mõisakeraamika.. Vastu võttis meid mõisahärra Raivi Juks  isiklikult, kes rääkis mõisa taastamisest, kogetud raskustest ja töövõitudest. Oli vägev ajalootund!

Tegime ka Kohila tuuri. Külastasime Veski baari ja saime aimu milline on vana Kohila Paberivabrik. Samal ajal toimus Kohilas TAKKK. Keskkonnakunsti sümpoosion tegeleb inimeste loodud ja seejärel hüljatud maastike taaselustamisega, pakkudes alternatiivseid võimalusi maastike mõtestamiseks. Kunstnike endistest tööstusmaastikest inspireeritud tööd on eksponeeritud Tammiku mõisa maadel, Kohila vana paberivabriku lähistel ja selle ees voolava jõe kaldal.

15.20 võttis meid vastu Adila- Pihali külakogukond eesotsas  Mariann Saarega Meile oli kaetud uhke kohvilaud isetehtud tortide ja muude küpsetistega. See oli tõelineüllatus! Rääkisime külaelu valudest ja rõõmudest, külapäeval korraldavad nad suurte paaris-puusuuskadega võidujooksu. Saime meiegi proovida.

Veel jõudsime külastada  Tõnu Parmaksoin  tööriistade eramuuseumit   Väga unikaalne kogu! Tõnu on tark ja väga huvitav jutuvestja. Selline ajaloorännak jättis kõigile väga sügava mulje. Ehk oskame ise ka hoolida rohkem vanadest tööriistadest, mis vahel kipuvad kaduma prügi hulka.

Ööbisime Kaiu Jahindusklubi Karitsa Jahimajas, kus Kalev Kiviste rääkis meile enne saunaskäiku oma Aafrika reisidest koos piltide vaatamisega.

13.08 olime varakult kohal Kabala mõisas, Raikküla teenuskeskuses, kus saime teada MTÜ tegemistest. Tegemist oli Rapla valla 2021 Aasta külaga, kus on tõesti palju korda saadetud.

Lipa külas võttis meid vastu õppereisi üks korraldajatest Anne Kalf, kes rääkis sealsetest MTÜ tegevustest, tutvustas meile ajalugu, endist ministeeriumikooli, kus asub täna Uku Masingu mälestusmuuseum.

Sulu külamajas saime päris palju uurida sealsetest kogukonna probleemidest ja saavutustest. Külamajas on ruumi, kus korraldatakse pidusid, laatasid. Õuel seisab keraamika kuumutusahi. Sealsed inimesed on väga keraamikahuvilised. Ütleks, et jäi selline mulje - kogu Raplamaa on kaetud savitöökodadega ja ahjudega.

Lõunat sõime Luhtre Turismitalus, Nõmmeotsa külas, kus lahke perenaine Maire andis meile ka kohaliku talu kohta väikese ajalootunni. Pererahvas oli vana talu endiste omanike asjad säilitanud ja muuseumina eksponeerinud. Ka väga huvitav mõte- mitte kõike vana hävitada vaid sellest väljapanek teha.

Koduteel põikasime Imaveres asuvasse iluaeda Ren Ter Aed OÜ , Kaare tee 11, kus tõesti sai kosutust ilumeel. Millise armastusega rajatud iluaed ja millised vaated!

Kogemusreisil oli mida õppida ja kogeda! Ehk siis 2023 jälle? Suur tänu vahvale seltskonnale!